Wednesday, September 10, 2008

Warkah Uda Kepada Dara

Duhai Dara.....

Kalam ini hanyalah sebagai luahan hati,bukannya bertindak untuk membenci..tidak!sama sekali tidak!Masihkah kau ingat Dara,pada ketika kita bahgia bersama..engkau bagiku adalah sama seperti Juliet bagi si Romeo....Juliet yg mewarnai ceria hari2 indah dilalui si Romeo...Masihkah kau ingat saat kita ketemu di tempat kerjamu,di dalam kedai jam di sebuah supermarket usang yg pengunjungnya blh dibilang oleh jari mulus ini...tempat yg menjadi saksi setia pertemuan kita di kala itu..di saat umur masing2 masih lagi setahun jagung,sehijau padi muda..kita membina detik2 indah sebuah persahabatan..warkah sepi ini hanyalah ingin menghidupkan kembali kenangan lalu yg telah pergi...

Duhai Dara...

Ingatan2 lalu tdk mungkin dapat dipadamkan dari kotak minda ini..ia akan kekal semadi bersama ketabahan Uda mengharungi cabaran mendatang..sesungguhnya apa yg telah berlaku antara Uda dan Dara diterima seadanya..sbgmana kita kuat menghadapi bersama, selayaknya seperti itu jugalah kita perlu terus menerima ketentuan-Nya..Dara bkn untuk Uda...Uda hanyalah pemuda pingitan yg tiada layaknya untuk Dara..tempatmu nun di singgahsana sedangkan Uda hanyalah hamba sahaya...moga engkau bahgia kerana bahgia bgmu bahgialah bgku,derita bgmu,deritalah bgku...biarkan lah engkau bahgia biarpun bkn dgn si Uda...

Duhai Dara.....

jgnlah kita saling menyalahkan antara satu sama lain di atas kekhilafan lalu..biarkan ia menjadi kenangan yg sepi...biarkan ia menjadi pengajaran buat diri...hingus kita masih hijau di saat itu...engkau bgku bagaikan irama bg lagu..engkau bgkau seperti purnama bg si punggguk..laksana stetoskop bg si doktor,juga umpama kemenyan bg si bomoh...

Duhai Dara....

sudah menjadi biasa hidupku sepi..tidak lg inboxku dipenuhi dgn msg2 di pagi hari...smenjak kehilangan,dan semenjak itu tertutup hatiku..pernahkah terfikir olehmu yg aku terdampar harapan terbakar..dari pengalaman pahit itu aku cuba bangkit..aku mula mengenali rindu dan sepi..yg kufikirkan hanyalah perjalanan ini..menyerah cintaku,menyerah diriku pada yg maha satu...

Duhai Dara....

Cukuplah hati ini menangis untukmu..sudah lama benar ia begitu...warkah pilu ini ditinta supaya ia menjadi pengajarran buat semua..tidak ingin ku menyalahkan si Dara..duhai insan bernama wanita..susah benar untuk menyelami perasaan anda...putus asa bkn sifatku..akan ku terus berjalan megah di bumi ini sbg khalifah bernama lelaki...selayaknya air mata ini tidak ditumpahkan oleh perkara2 remeh....

Duhai Dara

terimalah kemaafan ku sbg mana engkau menerima kasihku dahulu...jgn biarkan dendam wujud diantara kita...Ku telah lama memaafkanmu di atas silap lalu...telah ku terima,Dara bkn untuk Uda...


Nukilan sepi......
Uda..

Honcho:speechless.....haha.post ini tiada kaitan dgn yg hidup mahupun mati..cumalah idea karut yg berselirat di otak,minta dimuntahkan.. =)


34 comments:

Anonymous said...

"laksana stetoskop bg si doktor,juga umpama kemenyan bg si bomoh..."

ntah ape2 ntah perbandingan ni..
ahaha..

Honcho Cho said...

tu la perbandingan yg menunjukkan pentingnya dara bg uda..hehe

bagaikan jehan dgn jamban..hahaha
setuju????

Anonymous said...

jehan=jamban??
ahahahahahaha..
yg ni lwk!serious lawak..
ahaha..
*satg mampuih aku kena fire n jehan ni*

Honcho Cho said...

xpe2,aku backup ko ayam..haha.
fire ah cpt jehan..aku seru nama hg ni..hahaha

Anonymous said...

wooo.jiwang gle c kecik ni.haha

Anonymous said...

wesh... sapa uda sapa dara ni? ko uda ka ? daranya sapa?

Honcho Cho said...

duhai cik syaza,daku hanyalah bermain dgn kata2..aku hanyalah pujangga karut..hahaha

Honcho Cho said...

pero,kiranya aku adalah uda,sape la yg nk jadi dara...anyone??
syaza,ayam?
hahahaha

Anonymous said...

ayam2..seswai ngn hg.pasangn caramel.oh sgt sweet :)hahahaha

Anonymous said...

aik??
daku pule??
ape2 la korg nih..
utk pengtahuan sumer,si kecik ni nk dara yg mata sepet~~
mataku sgt bulat ohhh!!
makanya,daku terkeluar dr senarai itu ohh~~
si kecik,btoi kan??
ahahaha*gelak jahat*

Anonymous said...

xpe ayam...mlm td kecik da tuka taste dye.dye nk yg mate bulat plak.hahaha.

Honcho Cho said...

daku direject oleh syaza ngan ayam ke?
owhh...patahlah hati ini..huk3 (T-T)

HAHA

Anonymous said...

gedik sguh!
ahaha..
btw,smlm tyme bosan2 duk umh..
aku selongkar buku2 lme kakak aku..
ade 1 bku nih..
cte lebih kurg cm romeo n juliet..
but ade sedikit kelainan pd jln cerita..
lps baca,aku terpikir..
best jugak kalau ade pementasan sal cite nih...
ehehe..
btw,tak penah lg kn dak2 msu kite ni wt drama??
teringin pule nk tgk bakat terpendam yg ade..
ehhehee

Honcho Cho said...

sape nk jadi main cast dia ayam? sape nk jadi romeo,sape juliet?
haha

Anonymous said...

ahaha..
hg la romeo..
nk??nk??
juliet dia..ermm..kena crik yg sepet2 skit la..
baru ngam!
ahaha..
kecik,jgn marah..aku taw hg suka!
ahhahaa..
*pementasan itu sekadar angan2 aku yg tak tahu bila akn kesampaian*
sekian hrp mklum~~~

Honcho Cho said...

syaza leh jadi juliet x?w/p xsepet,cm kuyu2 siket kira ok la tu.
hahaha
(pasni msti kena reject lg ngan dia..owhh tidak..haha)

Anonymous said...

caishhh!
syaza mesti nk..
kan syaza..
mane syaza ni..
ku seru nama mu~~
ahaha..

Anonymous said...

oh ayam!seruan mu bjaye.tp slow sket nk smpy semban.haha.eh ak plak?ayam la jd u punye juliet.korg kan pasangn caramel :p.hahaha

Anonymous said...

hurmmmm x taw .. joyce kot ? mata sepet..? hahah btw ayam ni rajin jugak ya bg komen dekat cni... bajet wanita msu hot la ko ni ayam? huh?

Anonymous said...

elron..
elron..
ko mmg suke drop aku eh??
aku bg pelempang jepun baru taw!
btw syaza..
aku mmg dh calonkn ko utk watak tu..
ehehe
terima je la..
kang kecik hati si kecik kang..
ehehe

Honcho Cho said...

to cibies..joyce ke?haha.xmo2 nk org len..haha

Honcho Cho said...

to ayam..xkecik ati la,patah hati je..hahaha

Anonymous said...

ala..
patah hati pule dia nih..
ahaha..

hanisahmckenn said...

wow!!!i'm impress beb..cunN laaa..ahaha..tp kan,ye ke xde kne mngena ngn yg hidup atau mati???kurengg percaye sdkt di situ..ahahaha =p

aaaa....jehan=jamban tu cam bez gak...eyh,ko ckp jehan afiq ke jehan aku???muahahahahaha...jehan afiq kan??kan kan??aku x mcm jamban kan???ahaha =p

Anonymous said...

ahahaha..
jehan x brani menunjukkan muka dia kat sini..
lebih2 agi bila isu sensitif jamban dibangkitkan..
ahahaha..
mana jehan afiq??
ku seru namamu jua..
lol

Honcho Cho said...

jlo tdk mempercayai akukah? so,manusia yg plg jujur dlm blog ko tu is not me la kan?haaha
yg tu comparison khas utk jehan@afiq.
utk jehan@jlo..emmm..

ibarat indie bg jehan@jlo..ok???

hahaha

Honcho Cho said...

eh2..br aku perasan,btol la tika,si jehan xsibuk nk komen kali ni..haahaha..

jehan2..kami menyeru nama mu!

TOXICSNAIL said...

aku sgt bz skrg ni
dan aku berpose
da msuk fasa ke2 ramadhan
smoga rkan2ku diberkati

drop la org sesuka ati
sgt baik sikap itu
dpt phala free2 kt aku haha

pnh dgr x ayat ni...
seorang hamba Allah pnh bertnya, "mengapa aku dpt pahala yg byk ni sedangkan aku tidak berbuat kebaikan2 ini"
Allah menjawap,"itulah pahala kesan drp org2 yg megata kpada engkau,sedangkan engkau tidak mengetahui"

sempena berpose fasa kedua ini smoga maghfirah mencucuri kepd kita suma
Amin...

p/s=kan aku da bg tazkirah...haha

Honcho Cho said...

haha..ye la jehan, i menarik blk comparison tu k?marilah kita bermaafan-maafan di bulan mulia ni..
but,lepas ni kita kutuk2 lg ye bro?haha

TOXICSNAIL said...

hahha
watever
hahaha
salam kemaafan jika aku kuat mngutuk
aku nk berubah la
kau xnak berubah?
aku nk berubah la
hoho

Honcho Cho said...

aku tgh berubah la ni jehan..tgh tmbh berat badan..haha.btw,aku nk dgr ko komen ttg karya aku ni?? plis2 bro..haha

TOXICSNAIL said...

haha kecik
kang aku komen psl ni kang..menampakkn jiwa sebenar aku yg melayang2 ni hehe cmne ni
okla aku ngomel scr general je la(cuak kne cop jiwang!)

scr lumrahnya, mmg seorg uda itu akan berkasih syg dgn si dara. dan itu adalah suatu nikmat yg Allah terbitkan dlm jiwa setiap manusia. dan jgnla kite mjdi seorg yg kufur nikmat dgn mengatakn cinta itu hnya mainan perasaan. Mmg sudah terbukti Allah menyelimutkan jiwa kita dgn perasaan cinta dan kasih sayang

tlalu byk penakrifan cnta dan ksih sayang..
"tidak semsetinya jika bercinta kita akan dan kasih sayang, dan tidak semsetinya jika berkasih sayang kita akn bercinta" btol x?
so jgnla kite tlalu asik mengangungkan cinta sedang kita msih tidak punya pengetahuan serta mksud mendalam ttg cinta itu sendri.

cinta dan kasih sayng itu tidak dtg dlm satu pakej.bak kata di atas trdpt perbezaan yg sgt subjektif. so anda berhak memilih sama ada mahu bercinta atau berkasih sayang. yg mana lebih berhak utk si uda dan si dara?yg mana menjamin kesejahteraaan perhubungan itu?

kesimpualanya, cinta dan kasih sayang umpama api. jika genggam kedua2nya di tgan, akan terbakar.jika mahu mengelak kebakaran itu,pandai2la mencari solution yg terbaik dalm perhubungan itu, supy tidak marak dibakar api.setiap permasalahn ada penyelesaiannya...

dan satu lagi..hayatilah mksud ayat ini..
"jika anda menyanyangi seseorg itu krn Allah, jgnla bergaduh dgnnya,dan jgnla mdgr crita2 yg buruk dan mdpt pendapt ttgnya drp org lain, krn mgkin org itu menceritakn keburukan si dia sehingga menyebabkn terhakis cinta dan kasih syg anda kpdnya"

p/s=lalalla.......learn from experienced =p

nur akmal said...

jiwang gler...
hahahaha!!~

Anonymous said...

hati kecik bkan mmg kecik ke ayam?haha