Sunday, September 7, 2008

Kamus Loghat Kedah VOL 2

Kamus Loghat Kedah dipublishkan untuk VOL 2 setelah ianya mendapat sokongan kuat daripada my sister,a.k.a angah and my lovely mom.Mereka telah berusaha mengeluarkan perkataan2 yg tidak pernah aku dengari sepanjang menjadi org kedah selama 19 thn ini.(kalau tnya tok aku,msti blh buat VOL 3 lak!)

Honcho: "Ngah, apa dia perkataan2 kedah yg oghang luaq xtau?"
Angah:" Owh,ada bnyk..sat2"

and now,here is the list......

sekepiang=tdk mempunyai duit.sekepiang duit pon xdak!
riang=kudrat,kekuatan
ghempon=tahan sesuatu.cth:thn nk membuang.hehe.get it?
meronot=berusaha untuk memasuki ruang yg sempit
keleboq=nk habaq cmna ek.bygkan air di dlm bekas.and dlm bekas itu mengandung habuk2 di bhgn bwh nya.itulah keleboq!
belahak=sendawa
melanuih=xlarat,tdk mempunyai kudrat.lwn bg riang*
treban=buang,lempar
dahok=kenyang
bok=joran,kail
jemuan=perangai yg xelok,teruk,jht
rentat=bantut
dogiang=emm,ayam yg dibuang semua bulunya.itulah dogiang.(botak yg xde rmbt lgsung!)
tehandas=terhantuk
lau=reban ayam
resap-resui=hilang tiba2
bakiaq=basi
belutin=rujuk belemoih* dlm post pertama.
melangut=termenung
mereben=hiasan yg melampau/over
endui=buaian
keladak=sama maksud dgn keleboq*rujuk di atas.
terpeleot=lebih kurg cm terseliuh la
tojoh=menyucuk-nyucuk sesuatu
seh=mengeluarkan hingus
gelema=kahak
selop=menangis yg teresak-esak.
beradon=make-up yg over nk mampos.
baloq=pemalas.selalunya diikuti dgn perkataan liat.cth:baloq liat!
guruih=mancis
cering=bulu roma menegak
menguet=pergerakan yg sedikit.cthnya;org koma yg menggerakkan tgn.
ghat=ikatan yg ketat
coih=tiba2 muncul,lwn kpd resap-resui*
bank=perkataan lain bg jamban.
melabur=perkataan lain bg berak.(mmg sesuai,bank untuk melabur!)hahaha
ghenjong=tggi melayut(cam hanif kot?!!)
koi=semakin
bang=azan
mark=memerhati dgn penuh minat(org kedah mmg hbt speaking bi.hehe)
kampoi=memperoleh kembali.
merobok=sakit hati
koman=cmne nk gtau ha..''koman la hg ni''.cm xpower,xterer.
hampa=bkn kecewa ye,ttp mksudnya kamu!
gaban=Satria Baja Hitam(penah tgk x satria baja hitam?di kedah beliau digelar sbg gaban!)
juboq=punggung,buntut(jehan mmg arif ngan dis word.hahaha)


perkataan terakhir tu membuatkan angah dan aku gelak terbahak-bahak selama beberapa minit.Menurut angah,ada seorg rakannya yg berusaha untk ckp kl, tetapi secara tdk sengaja telah menggunakan juboq sbg jubur instead of buntut or punggung.Kami smbg gelak untuk beberapa minit yg seterusnya.....

Honcho & Angah:huehueheuheuehhuahuahuahauhua!!!!

Honcho:semasa post ini ditulis pon aku ngan angah gelak xabis2..hehe.post ini sekali lg untuk oghang2 kedah celup cm jehan.hehe(ayam blh masuk dlm list tu kot.hehehe)

40 comments:

Anonymous said...

weyh..
sepa plak..
aku malaih la nk tulih guna bhs kedah dlm blog2 suma nih..
jenuh la haih nk type..
haiiiihhh~~~
tapi mo kalau jehan..
mmg aku ngaku..
mmg kedah celup..
ahaha...
mkn nini cokolat celup pon best gk nih..

Honcho Cho said...

haha.xde la,jehan bkn org kedah celup,jehan cuma org kedah yg tggl di selangor..kan jehan?

Anonymous said...

oooo..
tu dh bukan kedah celup..
tu kedah murtad dh tu..
ahaha
kidding2!~
mampuih satg aku kena kutuk n jehan..
ahaha

zettyshafiqa said...

dongak pon melangut gak kan..? kan??



(^___^)v

Honcho Cho said...

yup,cik zetty penjaja bijan..tepat sekali..adakah anda kedah celup?haha. juz kiddin ya!

Anonymous said...

cik zetty penjaja bijan mmg kedah celup!
aahahaha...

TOXICSNAIL said...

to ayam
amboi2 mengata aku di awal waktu ye
sedarkah dikau aku memerhatimu
hahaha
biaq pi kt ceq la
celup x celup
keturunan aku xde yg kawen selain org kedah lgi
hahaha

TOXICSNAIL said...

to kecik
asal yg last tu dedicte kt aku ja?
awat hangpa sume xda pungkoq ka?
haha

Anonymous said...

hg siyes ka jehan??
hulamak!!!
tabik la..
cba utk kekalkan keturunan utara..
hg pon nk cri marka or kedah ka??
weeeewwiiiitttt~~
\('',)/

Honcho Cho said...

to jehan
pungkoq kan sinonim ngan hg..hehe
jehan,teruskn keturunan hg ngan kawain org kedah..haha.nk aku cari pun blh.hahaha

TOXICSNAIL said...

to ayam
siyes doe...
mcm kne sumpahan lak haha
mmg ceq mau crik utara2 ni
awat?hang ada calon ka>?haha

to kecik
xmau la ang carikan
ang rekemenkan bole la
aku grab?haha

Anonymous said...

ahaa..
ada2..
tp biaq p la hg carik sendiri..
kwen bkn benda main2 wooo..
ahaha

Honcho Cho said...

ala jehan,ckp nak stay single ngan aku..hahaha. xpon,ayam kan org kedag gak,ko grab je la dia..hahaha
ayam,setuju?

huahuahuahauhauha.

TOXICSNAIL said...

single but not available for now
tu aku ke?
hahah
bajet hot je aku!

nur akmal said...

ooo.... ruangn utk org kedah...
blom ag org kltn bt ruangn kami sendiri...

Anonymous said...

to kecik:saranan hg amt lh tidak bernas sama sekali..patot lh hg tak keja n syarikat BERNAS..
ahaha..
daku mau kawen pilihan keluarga..
ahhaa..oh sgt konservatif ohhhh~~

Anonymous said...

koman 2 bukan maksud dia kuno ka?
apa kawen2 neh.byk duet da ka nk kawen?

Honcho Cho said...

to akmal,ni bkn ruangan utk org kedah,ni ruangan utk memahami org kedah..hahaha
to u ayam,u are sooooo konservatif.hehe
to lyna,yup koman pon blh ditranslatekan sbg kuno gak la.. thanx!

zettyshafiqa said...

klo aku celup, geng ngan jehan gak laa.. meh inche jehan.. saya ada calon marka utk anda. baek punyaaa! dijamin 100%.

Anonymous said...

to honcho:biarlah konservatif..suda mmg diriku begitu..ahaha.


wah wah wah..
cik penjaja bijan cuba utk timbulkan curiga d cni..
ahaha..

Honcho Cho said...

jehan,cik zetty penjaja bijan ada calon tu..pe lg,grab la satu..
hehe

TOXICSNAIL said...

hereby i declare myself
i immune to lovesick
hahah!

jgn la hangpa wt aku legu ni
aku xpuas agi mmbujang ni oi
huhu

zettyshafiqa said...

aku nk suggest akak yg buat kuah rojak mak bee tu.
syok gilaaaaa!!
klo kawen ngan anak mak bee tu senang idop. takyah gadoh2 p loqstaq cari kuah rojak.
ngee~

Anonymous said...

anak mak bee..hahaha.klaka la korg ni.ehee.tp best ble dgr org kdah ble bcakap.hahaha

TOXICSNAIL said...

ya ka zetty?
awat ang xhabaq mai awai2
cmtu aku dok cop anak mak bee tu la
dlu hahah

Honcho Cho said...

hek eleh jehan..cop la anak makbee tu..mkn kuah rojak senang nk membuang hg tau..mmg sesuai la ngan hg.hehe,grab jehan,grab!
huahuaha

Anonymous said...

aku setuju!
grab jehan grab..
pucuk d cita ulam mendatang..
btw,mkn ulam pucuk janggussedap wooo..
ahaahaa..

Honcho Cho said...

ayammmm....sdpnya ulam pucuk janggus..cicah ngan sambal belacan..wow sdpnya!!!!!

Anonymous said...

sgt sedap oh..
ptg smlm berbukak mkn ulam tu..
cicah n ayaq asam..
tak bwat smbl blcn,sbb tak smpt.
ayaq asam mmg dh sedia ada,pasai ada ikan bakar jugak..haihhh~~
lapaq2!~

Honcho Cho said...

ayamm!!!!
knp citarasa makanan kita same ni..
maybe sbb lidah kedah kot...hahaha

Anonymous said...

agak nya la..
ahaha..
tp arini aku nk belajaq wt laksam pule..
lama dh tak mkn laksam...
tbe2 teringin pule..
ehehe

zettyshafiqa said...

yam.. laksam ngan laksa asam sama dak? aku telan laksa ja. dan aku tak la pandai masak cam ank. sat sat. sapa dok loqstaq? aku nak kirim kuah rojak neh *straight face* siyes. tadak jambu, timun cecah kuah rojak pon sedap.......

p/s: ankpa klo mai sini susah laa nk makan. lidah laen. mi rebuih *cewaah* cam mi sup ja..

Honcho Cho said...

ewah..cik zetty dah mengeluaqkan loghat kedah dia di sini..kagum i..
haha

Anonymous said...

zetty~aku taktau la laksam tu apa pd hg..tp pd aku,dia gne tepung yg ala2 ketayap tu.kuah dia masam2,lemak2 masin n pedas2 sket..ahaha..
dh terasa kt tekak dh ni..
haihhhh~~~
&utk pngthuan hg,farah izyan duk loqstaq..hg kirim la kt dia..takpon satg aku hntar kt hg ikut "makan2" d facebook!ahahahhaa

Honcho Cho said...

ayam,send la kat aku guna mkn2 kat facebook tu.hehe

zettyshafiqa said...

makan2 tu tadak kuah rojak mak bee.. sangap sunggoh laa aku pon nk makan rojak ni.. sapa tau mi rebuih pokok ceri? kat bagan nuu.. sedap sunggoh laa.. ngan koi dangai skali kat pekan rabu.. heaven..heaven~~~

Anonymous said...

aku taw!!
aku taw!!
ayh aku penah singgah sekali..
dia tapau bwk balik umh
gila sedap weyh!!!
ahaha..
kecik..
satg aku hantaq kt hg naa..
sabaq sat..

zettyshafiqa said...

alang2 tu dedicate kat aku skali yam.. berat sbelah ni klo tuan punya blog ja dapat.

aku rindu mi rebuih~~
dan juga mi udang..

Muhammad Hazrul Badrul Hisham said...

kalo oghang luaq kawen ngan oghang kedah, ank dy kire kdah celup gak ka?

-salam perantauan-
p/s: penat la posa...

JALAK said...

Kamu yg sebenaqnya hangpa bukan hampa. Sekumpulan kamipa, ceqpa :)