Sunday, August 2, 2009

cerita kehidupan.

Jaya Prakash Park.

Sedang duduk2 di atas kerusi,memandang kerenah manusia2 di bumi india ini..sari dipadankan dengan kasut sport,pemandangan biasa di sini..baju2 kemeja dengan warna terang-menderang, (tdk pasti this is the right word)kanak2 berkeliaran riang,tiada masalah dalam dunia kecil mereka..
Mereka lebih gemar berjalan2 sahaja,tidak pasti pemandangan apa yg menarik,sekadar tasik yg tidak terjaga,patung2 yg tidak tersusun,dengan rumput2 yg panjang menjadi penghuni JP Park ini..

Masa diisi dengan membacakan buku cerita kepada seseorang..tumpuan sgt diberikan hingga tidak menghiraukan langsung keadaan sekeliling..

Tiba-tiba...


pemandangan biasa di India


Baiya2 (abg )..pehaku disentuh seorg kanak2 lelaki..5-6 thn,berpakaian comot,tidak berselipar,mulut ternganga,rambut penuh dgn pasir merah jp park..dia meminta2 gula2 yg sedang dimakan,walhal sudah habis,yg tggl hanyalah pembalutnya sahaja..bargkali dia tdk fhm,walaupun sudah diberitahu tiada makanan,budak lelaki tersebut tetap di situ,baiya2..
kesabaranku mudah sekali menghakis..geram apabila dia tidak mahu beredar,suara ditinggikan hingga mukanya berubah..kemudian dia beredar..

yes!kemenangan di pihakku!

Berasa lapang apabila tidak diganggu lg..mudah sekali aku tidak menghiraukan perut kosong kanak2 malang itu..seseorg yg berada di sebelah segera mengingatkan.

''eyh,knp marah2 ni,kesian budak tu..mana tau kalau2 dia lapar..berubah gila muka budak tu tgk u marah2 dia tau."

ya allah,apa la yg aku buat ni..bdk lelaki itu hanya sekadar dtg menginginkan sesuatu untuk dimakan,tanpa perasaan kasihan,dia dihalau..elaun mara 34000 setiap bulan,lebih dari cukup..mkn terlebih2 kdg2,tapi tidak mampu untuk memberikan hatta 10 rupee sekalipun..sudah terlambat apabila menyesal,budak itu sudah hilang tanpa dapat dikesan..

setiap kali berada di jp park..peristiwa ini pasti terimbau2..ntah2 budak tu lapar xmkn,wajahnya tak mungkin dapat dilupakan..kasihan,apabila dilayan sebegitu rupa..kecil2 lagi sudah menghadapi dugaan hidup sebegini,mungkin org susah,tidak dapat makan,rumah yg hanya berbumbungkan langit,berlantaikan tanah..aku yg bersenang lenang di sriram sadhana ini tidak memikirkan semua..maafkan aku,kerana terleka dgn kesenangan yg Engkau kurniakan,terima ksih kerana memberi peringatan kepadaku tentang cerita kehidupan..

Honcho: ...(T-T)
thanx,because u were there to remind me..please stay by my side,i really love u.

6 comments:

nur akmal said...

akhirnya... update jgok!!!~

Honcho Cho said...

malas dow,nk exam ni.haha
ko rajin gila upd8 eyh kema..aku xde idea nk upd8.haha

Anonymous said...

meh cnie sy smbg...

lepas pada hari itu,apabila mahu ke jp park sje,honcho cho mesti mmbawa chocolate cadbury dgn harapan bertemu dgn budak tsebut.tetapi sia-sia sahaja kerana sampai ke hari ini,budak itu tidak dijumpai lagi.isk isk isk

faiz ck said...

suwigggggggggggggggg~wonder sape yang remind tuhehehhehe

Anonymous said...

terharu nya aku baca... hahah (mode insaf)... hahaha jgn percaya budak2 tu.... tgk slumdog millionaire semua tu satu sndiket utk mncuri duit mara. jgn tertipu. wahahahah. lg satu... elaun kita rs 33500 jek. bukan rs 34000 okies ! hahah

shiedahkamil said...

salam..

teringin nk g india wlwpon bunyinye agk pelik...hehe

my sister r going to india further her study insyaAllah next year.

btw, sye nk link kn blog encik..thanks =)